• Általános információk
    • Miben segíthetünk?
    • Közérdekű telefonszámok, elérhetőségek
    • Alapító Okirat
    • SZMSZ
    • Szakmai program
    • Szakmai beszámoló
    • Iratkezelési szabályzat
    • Támogatóink
    • Rólunk írták
      • Vészhelyzetben is segít az Óbudai Családi Tanácsadó
      • Színes, nyári programokkal várta a gyerekeket a ‘RING’
    • Galéria
  • Család- és Gyermekjóléti Központ
    • Kapcsolat
    • Hatáskörök, feladatok
    • Speciális szolgáltatások
      • Gyermekpszichológus
      • Felnőtt pszichológus
      • Pszichiáter
      • Családterápia
      • Kapcsolattartási ügyelet
      • Jogi tanácsadás
      • Mediáció
      • Kórházi szociális munka
    • Álláskereső és Pályaválasztási Iroda
    • Óvodai és iskolai szociális segítő szolgáltatás
    • RING – Reintegrációs Ifjúságnevelési Gócpont
      • Információk
  • Család- és Gyermekjóléti Szolgálat
    • Kapcsolat
    • Hatáskörök, feladatok
    • Részletfizetési tanácsadás
    • Adósságkezelési tanácsadás
    • Utcajegyzék
  • Átmeneti otthonaink
    • Családok Átmeneti Otthona
      • Kapcsolat
    • Gyermekek Átmeneti Otthona
      • Információk
      • Kapcsolat
  • Aktuális állásajánlataink
Óbudai Családi Tanácsadó és Gyermekvédelmi Központ

Óbudai Családi Tanácsadó és Gyermekvédelmi Központ

  • Általános információk
    • Miben segíthetünk?
    • Közérdekű telefonszámok, elérhetőségek
    • Alapító Okirat
    • SZMSZ
    • Szakmai program
    • Szakmai beszámoló
    • Iratkezelési szabályzat
    • Támogatóink
    • Rólunk írták
      • Vészhelyzetben is segít az Óbudai Családi Tanácsadó
      • Színes, nyári programokkal várta a gyerekeket a ‘RING’
    • Galéria
  • Család- és Gyermekjóléti Központ
    • Kapcsolat
    • Hatáskörök, feladatok
    • Speciális szolgáltatások
      • Gyermekpszichológus
      • Felnőtt pszichológus
      • Pszichiáter
      • Családterápia
      • Kapcsolattartási ügyelet
      • Jogi tanácsadás
      • Mediáció
      • Kórházi szociális munka
    • Álláskereső és Pályaválasztási Iroda
    • Óvodai és iskolai szociális segítő szolgáltatás
    • RING – Reintegrációs Ifjúságnevelési Gócpont
      • Információk
  • Család- és Gyermekjóléti Szolgálat
    • Kapcsolat
    • Hatáskörök, feladatok
    • Részletfizetési tanácsadás
    • Adósságkezelési tanácsadás
    • Utcajegyzék
  • Átmeneti otthonaink
    • Családok Átmeneti Otthona
      • Kapcsolat
    • Gyermekek Átmeneti Otthona
      • Információk
      • Kapcsolat
  • Aktuális állásajánlataink

Illúzió kontra valóság. Médiatudatosságot fejlesztő csoportfoglalkozások felsősöknek, középiskolásoknak

Ma már az óvodás korú gyerekek számára sem idegen az internet világa, nem ritka, hogy magabiztosabban kezelik az érintőképernyős telefont, mint a nagyszüleik. Sokféle véleményt hallhatunk arról, hogy hány éves kortól ajánlott okostelefont adni a gyerekek kezébe, a szakemberek nagy része egyetért azzal, hogy 12 éves kor alatt nem ajánlott. Ez alapvetően szülői döntés, tapasztalataim szerint 3. osztálytól már sok gyereknek van saját készüléke, amivel relatíve szabadon mozoghatnak a világhálón. Hasznosak és ajánlottak az ingyenes szülői felügyelet programok, melyekkel megvédhetők a gyerekek a káros tartalmaktól.

A média szerepe és hatása tehát már a 18 évnél fiatalabb korosztály életében is jelentős, jelentősebb, mint valaha. Az internet megjelenésével a hagyományos médiatípusok (tévé, rádió, újság) szerepe is átértékelődött, az online térben rengeteg információ zúdul ránk szinte feldolgozhatatlanul gyorsan, az információs áradatban sokszor még a felnőttek sem képesek eligazodni.

A médiatudatosság fejlesztését célzó csoportfoglalkozásokra igény mutatkozik a kerület iskoláiban, a pedagógusok is úgy látják, fontos ezzel a témával foglalkozni, akár már 5. osztályban is.

A médiaismereti „alapozón” túl (melynek során többek között kitérek az írott és elektromos média fajtáira, a média funkcióira, a hagyományos szerkesztőségek felépítésére, a reklámokra), interaktív játékok és feladatok formájában igyekszem a gyerekeket rávezetni arra, hogy a médiumokból – tévéből, interneten – feléjük áradó információhalmazt próbálják szelektálni, értelmezni.

  • A média funkciói

A bevezető játék arra világít rá, hogy egy rövid információ is mennyire könnyen eltorzulhat, ha több „közvetítő csatornán” megy keresztül. Egy rövid, 3-4 mondatos szöveget olvasok fel az egyik tanulónak a tantermen kívül, hogy ne hallják a többiek; a feladata, hogy ezt a szöveget (információt) a lehető legpontosabban adja át a teremből kiérkező társának. Három diákot szoktam bevonni a játékba, de ennél többet is lehet. A 3. diák bejön az osztályterembe, és elmondja az osztálynak a hallottakat. Ezután felolvasom az eredeti szöveget. Ezt a részt általában nevetés kíséri, mert a két információ a legritkább esetben egyezik. Pedig a „közvetítők” mindig nagyon koncentrálnak és pontosságra törekednek. Ez a játék jól példázza a dezinformáció jelenségét. A játék végén levonjuk a következtetést: amit a médiában hallunk, olvasunk, nem feltétlenül egyezik minden ponton a valósággal. A kritikus gondolkodásmód a médiatudatosság egyik alappillére.

A foglalkozásokra egy rövid kérdéssort is összeállítottam, melynek kitöltése 5 percet vesz igénybe. (A nevüket nem kell ráírniuk.) A válaszok mindig tanulságosak.

A kérdéssor:

Honnan tájékozódsz a szűkebb környezeted, az ország és a világ eseményeiről? Milyen tévéműsorok érdekelnek leginkább? Van kedvenc nyomtatott napilapod, hetilapod, havi lapod, magazinod? Van kedvenc hírportálod? Online magazinod? Blogod? Melyik a kedvenc YouTube csatornád? Van kedvenc vloggered? Kinek a bejegyzéseit követed figyelemmel a leggyakrabban az Instagramon? Van-e példaképed, vagy olyan híresség, akinek a tudása/véleménye/életstílusa számodra sokat jelent? Mivel szeretnél foglalkozni felnőtt korodban?

Néhány kiragadott kérdés, a jellemző válaszokkal. Honnan tájékozódsz a szűkebb környezeted, az ország és a világ eseményeiről? Szinte mindenki az internetet jelöli meg, a hagyományos médiatípusok (tévé, rádió, nyomtatott újság) alig kapnak említést. Van-e példaképed, vagy olyan híresség, akinek a tudása/véleménye/életstílusa számodra sokat jelent? Sokféle válasz születik, a Vasembertől kezdve Nagy Viktor vízilabdázóig, a kedvencem az egyik 8. osztályos fiúé, aki azt írta a lapra: „Az Apám.” Mivel szeretnél foglalkozni felnőtt korodban? Többen írják egymástól függetlenül azt, hogy „Életművész.” Sokféle foglalkozás felkerül a lapokra: orvos, szinkronszínész, szoftverfejlesztő, zenész, katona, festőművész, virágkötő, burkoló stb. Míg például ötödikesek felnőttként „vloggerként”, „YouTuberként” is szívesen boldogulnának (bár körükben sem ezek a jellemző válaszok), nagyobb felsősöknél vagy középiskolásoknál még nem találkoztam ezekkel a válaszokkal… Ők már tudják értelmezni ezt a jelenséget, a vloggerkedést nem tartják „rendes” foglalkozásnak, csak hobbinak, aminek a látják az előnyeit (szponzorok által igénybe vehető szolgáltatások, termékek) és a hátulütőit is (kéretlen, bántó kritikák a nézőktől, az ismertség árnyoldalai a mindennapokban stb.).

Az óra utolsó harmadában az alábbi témákat beszéljük át: a bulvárosodás folyamata a médiában, médiasztárok, példaképek régen és ma, celebek, influencerek. véleményvezérek. Jók a tapasztalataim: a gyerekek nagyon jól látnak bizonyos jelenségeket, érdekes meglátásaik vannak.

A médiatudatosságot fejlesztő csoportfoglalkozások általában egy alkalomra szólnak, de akár 2-3 alkalmas tematikus foglalkozásokat is érdemes betervezni, így több idő jut a részletekre.

Mesterházy Mónika óvodai és iskolai szociális segítő, kommunikációs szakember – Óbudai Családi Tanácsadó és Gyermekvédelmi Központ

2019. május 6. Uncategorized

„Hétköznapi varázslatok.” Drogprevenciós csoportfoglalkozásaink középiskolásoknak (1.)

„Mi van a tarisznyádban?” Tematikus csoportfoglalkozások ballagó diákoknak

Legutóbbi bejegyzések

  • Intézményünk új, naprakész weblapja az https://www.ocstgyvk.hu/ oldalon érhető el 2021. március 3.
  • Kézműves foglalkozás gyerekeknek. 2021. február 15.
  • Felvételi felkészítő programok. 2021. február 9.

Facebook oldalunk

Óbudai Családi Tanácsadó és Gyermekvédelmi Központ

KÖSZÖNTŐ

Szeretettel köszöntjük az Óbudai Családi Tanácsadó és Gyermekvédelmi Központ honlapján!

Intézményünk 1992. óta segíti a kerületben élőket. Célunk, hogy Óbuda-Békásmegyer minden lakosa hozzájusson ahhoz a segítséghez, támogatáshoz, amelyre arra rászorulóként szüksége van.

A honlapon tallózva megismerkedhet az ÓCSTGYVK által nyújtott szolgáltatásokkal, a szolgáltatások tartalmával.

Intézményünk minden III. kerületben élő előtt – a gyermekektől az idősekig – nyitva áll. Tapasztalt, szakképzett munkatársaink arra törekszenek, hogy a polgárok mind teljesebb és kiegyensúlyozottabb életet vallhassanak magukénak. Igyekeznek segíteni a család működési zavarainak megoldásában, a támogatásokhoz való hozzájutásban, a gyermekek szabadidejének hasznos eltöltésében.

Valamennyi telephelyünk tömegközlekedéssel akadálymentesen megközelíthető, a BKK alacsonypadlós, akadálymentes autóbuszaival, illetve az 1-es villamos, alacsonypadlós combino szerelvényeivel.

Keresse felkészült munkatársainkat, hogy Önnek is segíthessünk!

 

Aktuális állásajánlataink

Korábbi bejegyzések

1035 Budapest, Váradi u. 9-11. | Telefon: +36 1 250 1964 | E-mail: cstan.info@kszki.obuda.hu
Készenléti ügyelet: +36 20 576 9810

Köszönjük WordPress! | Sablon: Neblue Szerző: NEThemes.